HARLEV FÆLLESRÅD

Næshøjvej 41 * 8462 Harlev J * Giro 6868797

E-mail: post@harlevfr.dk * Website: harlevfr.dk

 

Dato den 2. november 2007

 

Århus Kommune

Ledelsessekretariatet

Teknik og Miljø

Rådhuset

8100 Århus C

 

Planstrategi 2008 og Agenda 21 - Redegørelse

 

Fremtidig byudvikling

Principper for strategi NY BY ved Harlev:

Den 10. januar 2007 blev der afholdt et indledende dialogmøde om arbejdet med planstrategi for Århus kommune med deltagele af repræsentanter for fællesrådene. Harlev Fællesråd deltog i dette møde.

Mødet var første led i en dialogproces med udgangspunkt i "Århusmodellen for Borgerinddragelse", som indebærer, at dialogen skal finde sted tidligst muligt i processen.

Efterfølgende har Harlev Fællesråd anmodet om et møde i en mindre kreds for at få uddybet de skitserede foreløbige overvejelser og modeller for planstrategien.

Et sådant møde fandt sted den 27. februar på Næshøjskolen i Harlev med deltagelse af repræsentanter for Århus Kommunes relevante forvaltninger, Hasselager Kolt Fællesråd, Ormslev Borgerforening, Tåstrup Borgerforening, Borum Lyngby Fællesråd og Harlev Fællesråd.

På grundlag af disse møder og drøftelser i Harlev Fællesråds forretningsudvalg fremsættes følgende bemærkninger til den foreløbige skitse til strategi:

Skitsen til planstrategi er opdelt i to hovedtemaer.

 

 

Byudvikling

Harlev Fællesråd kan tilslutte sig de skitserede overordnede principper for byudviklingen.

I forhold til byudvikling er der i det foreliggende materiale skitseret to mulige udviklingsretninger. Byvæksten sker fortrinsvis i tilknytning til eksisterende byer med Lisbjerg som ny by, eller byvæksten koncentreres få steder med etablering af nye 2 nye byer ved trafikale knudepunkter.

De nye byers geografiske placering:

Harlev Fællesråd finder det mest perspektivrigt at satse på en byudvikling, der bygger på en koncentreret vækst i nye byer under iagttagelse af følgende principper:

Byetablering øst for Harlev.

daginstitutioner, skole med tilhørende fritidsfaciliteter for junior og ungdomsklubber mv., idrætsfaciliteter (hal og boldbaner). Herudover skal der tidligt etableres lokaler til butikker og liberale erhverv i området øst for Harlev.

60 %), men også med etagebyggeri centreret i bykernen, nær station for offentlig transport.

 

Erhvervsområde nord for Harlev (nord for motorvejen)

 

 

 

 

Det åbne land

Det er vigtigt at der i forbindelse med etablering af såvel boligområder og erhvervsområder tages hensyn til interesser i det åbne land.

 

Den fortsatte proces

Århus Kommune har på grundlag af udtalelser og møder udarbejdet det endelige forslag til Planstrategi og Agenda 21 – redegørelse og fremlagt materialet til offentlig høring.

I denne fase har der været indkaldt til møder med forskellige interessenter herunder fællesrådene.

Herudover har der været mulighed for at afholde lokale borgermøder, med deltagelse af repræsentanter fra Teknik og Miljø forvaltningen.

Harlev Fællesråd afholdt et sådant borgermøde den 8. oktober

Fra forvaltningen deltog: Birgit Donslund, Niels Peter Mohr, Ole Skov Rasmussen, Mogens Kjær og Anton Iversen.

Fra Harlev deltog 170 borgere.

Efter en gennemgang af det foreliggende materiale var der lejlighed til at stille spørgsmål og fremkomme med kommentarer og synspunkter.

Der var tilslutning til hovedprincipperne i strategien for Harlev området, men der blev udtrykt nogen betænkelighed i forbindelse med udlægning af de relativt store arealer til erhverv, især med risikoen for at der ville blive tale om relativ tunge erhvervsvirksomheder med megen trafik i lokalområdet til følge.

Endvidere var der megen fokus på, at der ved eventuel etablering af en ny by øst for Stillingvej skal etableres niveaufrie forbindelser mellem eksisterende by og ny by.

Det blev også på mødet påpeget, at det var vigtigt at få løst trafikale problemer i takt med byudviklingen. Letbanestrategien blev hilst velkommen.

Der blev på mødet taget emner frem som ikke direkte vedrørte strategiplanen, men som er forhold der i høj grad vedkommer Harlevs borgere i dagligdagen, herunder at der er behov for i højere grad at tvinge tung trafik fra Stillingvej over på motorvejsnettet.

 

Landsbyer i Århus

Indenfor det område, som Harlev Fællesråd normalt betragter som sit interesseområde findes der en række landsbyer. Udviklingen i disse landsbyer bør foregå på en nænsom og hensynsfuld måde, for at bevare det individuelle særpræg, som er det karakteristiske ved denne byform. Landsbyerne kan betragtes som kulturbærere mellem en fortid, som var præget af landbrug, og en nutid, som er præget beboelse og fritidsaktiviteter.

Det er Fællesrådets opfattelse, at der bør foregår en vis udvikling i alle landsbyerne, men det skal være en kontrolleret udvikling. Derfor foreslår vi en revision af landsbyafgrænsningerne i alle landsbyerne. Siden sidste kommuneplan revision i 2001 har fællesrådet fået en del henvendelse om ønsker om nye projekter med flere boliger.

Hovedreglen har været afslag med den begrundelse, at området befandt sig udenfor landsbyafgrænsningen, og at en ansøgning ville blive underkendt i højere instans. De byggeprojekter, som er blevet tilladt, har alle været indenfor afgrænsningen, ofte som en slags udfyldning mellem to andre bebyggelser.

Men det er fællesrådets opfattelse, at der i mange tilfælde er mindre arealer landsbrugsjord, som på grund af nærhed til landsbyen, med god ret kunne betragtes som en del af landsbyen. Altså også en slags udfyldning til landsbyen. Samtidig er det formentlig årtier siden landsbyafgrænsningerne sidste har været til revision.

Af disse grunde vil vi foreslå, at landsbyafgrænsningerne i alle landsbyer i området revideres. Vi er bekendt med, at der er fremsendt konkrete ansøgninger om projekter, som ligger udenfor afgrænsningen. Det er vort forslag, at man i forbindelse med Planstrategi eller kommuneplan revision behandler disse konkrete ansøgninger i lyset af, at det er muligt at justere grænserne. Det er vores opfattelse, at det er ved en lejlighed som denne, at sådanne overordnede grænser skal justeres.

En sidegevinst ved en justering landsbyafgrænsningen vil også være, at man får et bedre administrationsgrundlag i forbindelse med fremtidige ansøgninger om byggeprojekter.

 

Konklusion.

Harlev Fællesråd fastholder de principper som Fællesrådet udarbejdede i den første fase af processen med en præcisering af, at det er vigtigt, at trafikale forhold løses i takt med byudviklingen specielt, at man er opmærksom på at få bundet ny by sammen med Harlev ved niveaufri forbindelser.

Harlev Fællesråd vil endvidere pege på, at der er behov for at få revideret og præciseret kommunalplanen på landsbyområdet.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Arne Nielsen

Formand for Harlev Fællesråd

Nyvangsvej 9

8462 Harlev J

Tlf 86 94 13 79

e.mail: arne.nielsen@r-m.com